NOBCO en ICF Netherlands brengen whitepaper uit: coaching is maatschappelijk relevant

Image by senivpetro on Freepik

NIJKERK 27 januari 2022 – NOBCO, de grootste beroepsvereniging voor coaches in Nederland, en ICF Netherlands, de Nederlandse vertegenwoordiging van de International Coaching Federation (ICF) publiceren samen een whitepaper waarin zij stellen dat professionele coaching maatschappelijke meerwaarde heeft. In het whitepaper Coaching in een intransparante markt geven de organisaties antwoord op de vraag wat coaching is en wat een professionele coach typeert. NOBCO en ICF Netherlands willen als beroepsorganisaties met het whitepaper een breed publiek inzicht geven in het maatschappelijke belang van professionele coaching en de huidige kennis omtrent de effectiviteit van coaching.

Coaching-in-een-intransparante-markt

Coach is een zelfstandig beroep en kent geen beschermde titel. Iedereen die dat wil mag zichzelf coach noemen en iedereen kan een andere definitie van coaching hanteren. De grote toename van coaches en coaching in Nederland leidt tot een intransparante coachmarkt waarbij mensen niet meer weten hoe zij onderscheid kunnen maken tussen een professionele coach en een zelfbenoemde coach.

Maatschappelijk belang coaching

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat professionele coaching een effectieve manier is om jezelf te ontwikkelen en een preventief middel als het gaat om welzijn en inzetbaarheid van mensen. Afhankelijk van de problematiek kunnen professionele coaches worden ingezet om de druk op de GGZ (indirect) te verminderen. Zo laat onderzoek zien dat de inzet van coaching effectief kan zijn bij het verminderen van gevoelens van stress of depressieve klachten. Maar coaching kan ook preventief worden ingezet om bijvoorbeeld veerkracht of algemeen welzijn te verhogen.

Met het whitepaper Coaching in een intransparante markt maken NOBCO en ICF Netherlands een statement: coaching heeft maatschappelijke meerwaarde en als het op een professionele manier wordt ingezet, is het ¬ – zeker in deze turbulente tijd – waardevoller dan ooit. Het whitepaper is afgelopen dagen aangeboden aan een aantal belangrijke spelers in het veld, waaruit onder andere onderstaande inhoudelijke reacties zijn ontvangen.

Met een keurmerk weet je dat de coach de juiste competenties heeft

Voordelen professionele coach

Door te kiezen voor een gecertificeerd coach is iemand er zeker van dat de coach is opgeleid voor het coachvak, zich houdt aan een ethische code, zich ontwikkelt in het vakgebied en zich conformeert aan de mogelijkheid tot een klachtenprocedure.

“Iedereen, ongeacht rol of functie, is gebaat bij coaching. Zeker in een tijd van transformatie waarin iets anders van ons gevraagd wordt, kan een coach jouw professionele en persoonlijke groei versnellen”

Gerard Penning

CHRO ABN AMRO

“ Het hebben van een wenkend perspectief is wat ik eenieder het meeste gun. Voor elke portemonnee beschikbare en kwalitatief hoogwaardige coaching is hiervoor beslist een randvoorwaarde .”

Rutger van den Breemer

bestuurder loopbaan FNV

“PZO praat in SER verband mee over maatschappelijke uitdagingen, zoals bijvoorbeeld burnout. Het is goed om te zien dat NOBCO en ICF met haar professionele coaches een waardevolle bijdrage kan leveren om deze en andere druk bij mensen en organisaties weg te nemen.”

Margreet Drijvers

directeur PZO Nederland

Het whitepaper is vanaf heden te downloaden:

NOBCO

De Nederlandse Orde van Beroepscoaches is, met ruim 4.500 aangesloten coaches, de grootste beroepsorganisatie van professionele coaches in Nederland. Coaches sluiten zich aan bij NOBCO omdat ze waarde hechten aan kwaliteit en zichzelf blijvend willen ontwikkelen in hun professie als coach. NOBCO maakt deel uit van de European Mentoring & Coaching Council (EMCC) dat in 26 landen actief is.

ICF Netherlands

De Nederlandse afdeling van de Internationale Coaching Federation, ICF Netherlands Chapter, vertegenwoordigd ruim 450 lokale gecertificeerde coaches als onderdeel van wereldwijd 50.000 ICF leden. Coaches sluiten zich bij ICF aan omdat zij toegewijd zijn aan het bevorderen van de hoge normen die de onafhankelijke ICF certificering biedt en het wereldwijd netwerk, in meer dan 150 landen, van opgeleide coachingprofessionals.

ICF Netherlands charter chapter logo

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Miriam Oude Wolbers, bestuurslid NOBCO T. 06 – 1310 8537 E. miriam.oudewolbers@nobco.nl Hetty Brand-Boswijk, bestuurslid ICF Netherlands T. 06 – 22925967 E. hboswijk@rsm.nl

Deel deze blog

You might also enjoy