Nu de eerste indrukwekkende Corona-maanden voorbij zijn en er in bepaalde delen van het actieve en werkende leven lucht komt, kan je als coach behoefte hebben aan Corona-richtlijnen voor ons mooie coachvak.

Maar wat zijn deze dan? 1,5 meter afstand houden, handen geregeld wassen, geen handen schudden, niet meer dan 3 personen tegelijk samen zijn algemene uitgangspunten waar ook wij als coaches ons in deze tijd aan moeten houden.

Welke waarde kan ik als coach tijdens de lockdown bieden?

Als coach of als vertrouwenspersoon? Als goto-person voor mensen die stappen willen zetten richting de toekomst en daarin een partner zoeken die meedenkt, uitdaagt, reflecteert, meevoelt en meewandelt?

Hier kan je op letten als jij je klant in deze bijzondere tijd coacht:

  • Voelt je klant zich down of bang voor wat de toekomst gaat brengen? Wat kan je als allereerste bespreekbaar maken voordat je de reguliere coaching en doelstellingen weer opstart? Een check-in hoe het op dit moment gaat met je coachee kan nuttig zijn om zich bewust te worden van wat er speelt, met aandacht voor zowel ratio, lichaam als geest.

– Wees aandachtig voor de specifieke situatie waar jouw klant zich de afgelopen tijd in heeft bevonden.

  • Hoe ziet  het leven eruit? Is jouw klant alleen en eenzaam en snakt hij of zij naar connectie en zingeving? Of is jouw klant een tot waanzin gedreven vader met 4 kinderen thuis? Wees nieuwsgierig naar wat er speelt voor je klant, wellicht bloeit zij/ zij juist op in deze periode maar vindt hij/ zij dat dat eigenlijk niet gepast is. Vraag door zonder oordeel en normaliseer wat door je klant wordt ervaren.

– Vergeet niet te vragen of jouw klant steun zoekt in de beweging naar de toekomst of dat hij/zij eerst wil reflecteren op de afgelopen periode. Wat is er tijdens de lockdown voor hem opgekomen?

  • Wat observeer je in de lichaamstaal? Wat straalt je klant non-verbaal verder nog uit? Is de non-verbale expressie congruent aan wat de klant vertelt?

– Wees bedachtzaam op fysieke expressie; bijvoorbeeld hangende schouders, een hand dat een hoofd ondersteunt of een groot zwaaiende bewegingen bij onderwerpen die gevoelig zijn.    

5x coachen tijdens de pandemie
  1. Maak de afgelopen Corona-periode bespreekbaar
  2. Vraag naar de uitdagingen waar je klant tegenaan loopt
  3. Wees alert op zaken die nog verwerkt moeten worden voordat er iets ander kan
  4. Blijf de coach, die partnert met je klant
    Zorg eerst voor jezelf zodat je echt beschikbaar bent voor jouw klant.
  5. Wees je bewust van je eigen Corona-tijd en proces daarin

Meer voor coaches:

Deel deze blog

You might also enjoy

Beroepscode PC partners
Beroepscode Professionele Coaching: Een stap naar kwaliteit en transparantie in de sector

Vijf vooraanstaande beroepsorganisaties voor coaching, NOBCO, LVSC, StiR, ICF Nederland en Noloc, hebben de handen ineengeslagen ten behoeve van kwaliteit en transparantie in de coachingsector. Samen hebben zij de Beroepscode Professionele Coaching ontwikkeld en ondertekend op 19 november in Utrecht. Hiermee is een belangrijke kwaliteitsstandaard voor professionele coaching opgesteld en vastgelegd. De Beroepscode Professionele Coaching bevordert het welzijn en de veiligheid van cliënten van coaches door garanties voor professionaliteit af te geven.

nl_NLNederlands